Opdracht

Campagne mobiliteit

“Campagne Mobiliteit” is een opdracht waarbij het doel is om een bestaand concept zo effectief mogelijk communiceren door middel van een onderscheidende 360° campagne. Hierbij moest er een ‘mobiliteitsconcept‘ uitgewerkt worden tot een cross-mediale campagne.

Onderzoek

Drukte in Amsterdam

Amsterdam is een drukke stad met meer dan 800.000 inwoners. Ook wordt Amsterdam elk jaar door meer dan 6 miljoen toeristen bezocht. Voornamelijk in het centrum van Amsterdam is er weinig ruimte voor de hoeveelheid voetgangers, hierdoor ontstaan onveilige situaties.

Het centrum van Amsterdam bestaat voornamelijk uit oude huizen, grachten, smalle straten en steegjes. De voetpaden zijn erg smal voor het aantal mensen die deze paden gebruiken. Niet alleen moeten mensen om elkaar manoeuvreren, auto’s en fietsers ook mee aan deze hectiek.

Concept

Doorstroom voetpad

Voor deze opdracht heb ik het concept doorstroom voetpad gekozen. Het Doorstroom voetpad is een voetpad waarbij net zoals bij een fietspad duidelijk is aangegeven aan welke kant je moet lopen zodat de doorstroom sneller gaat en straten minder opgekropt raken. Aan de zijkant van het pad is ruimte voor voetgangers die stil willen staan, deze ruimte kan ook gebruikt worden als noodvoertuigen zoals politie of ambulance voertuigen erlangs moeten tijdens noodgevallen.

Bezoekers worden in het Engels gewezen op de normen en regels die in gebieden in Amsterdam gelden op een leuke en leerzame manier. Verder kan je op de gebouwen naast het pad zien wat er te doen is in het gebied.

Ontwerp

AmstApp

Voor het ontwerp van de campagne en de paden heb ik gekozen voor veel opvallende kleuren en neon. Toch heb ik naast de opvallende kleuren het logo en de ontwerpen simpel en clean gehouden.

Als ondersteuning voor de paden is er een app ontworpen met informatie over Amsterdam. Via de app kan je bestaande routes volgen, zelf een route maken (aan de hand van verschillende plannen of interesses), events bekijken en leren over de geschiedenis en actuele zaken van Amsterdam. Het ontwerp van de app bevat als achtergrond het voetpad om de connectie extra sterk te maken.