Opdracht

Alternatief Circus

“Alternatief Circus” is een opdracht waarbij de bedoeling was om een nieuw soort circus te bedenken en visualiseren. Om dit circus te kunnen visualiseren moet er eerst onderzocht worden hoe het circus zich in 2020 verder kan ontwikkelen en transformeren. Het doel van de opdracht was een alternatief voor het klassieke circus te bedenken en daar een identity en introductie campagne voor te maken.

Onderzoek

Het circus

Voor mijn onderzoek heb ik gekeken naar de geschiedenis van het circus. Verder heb ik gekregen wat voor circussen nu nog actief en succesvol zijn, en wat ze doen om relevant te blijven. Voor mijn concept heb ik onderzoek gedaan naar de porno en strip industrie van de jaren 60, 70 en 80.

Uit mijn onderzoek blijkt dat de huidige circus industrie (sinds het verbod op het gebruik van wilde dieren) voornamelijk bezig is met het combineren van circus en theater. De voorstellingen bestaan vaak uit een verhaal met verschillende acts.

Concept

Circus Funky Spunky

Mijn concept voor deze opdracht is Circus Funky Spunky, een geseksualiseerd circus waar verschillende fetisj een grote rol spelen en waar strippers optreden.

Het doel van het circus is mensen op een leuke manier informeren over fetisjen en dat het hebben van een fetisj helemaal niet raar is. Deze fetisjen worden weergegeven in de acts, de ruimte waar opgetreden wordt is shame free en mensen kunnen hun eigen fetisjen ook delen waardoor nieuwe acts kunnen ontstaan. Sommige fetisjen zijn zo specifiek dat je er nooit op zou komen zoals lithophilia, dit is dat mensen opgewonden raken door stenen en grind.

Ontwerp

Funky Spunky

Mijn inspiratie voor het ontwerp komt uit de jaren 60, 70 en 80. Ik wilde het zo funky en raar mogelijk maken. Het font en de kleuren die ik gebruik voor de campagne zijn bold en opvallend. Ik heb tape toegevoegd voor een “Do-it-yourself” look, zo wordt de poster wat edgier. Ik heb ook gekeken naar de porno en strip industrie van de jaren 60, 70 en 80 en als inspiratie hiervan zijn de sterren op de poster en in het logo toegevoegd.

De afbeeldingen voor de campagne komen uit ondergoed magazines uit van de jaren 60, 70 en 80. Ik heb gekozen om bij mijn campagne gezichten te vervangen voor lippen om een gevoel van “wtf?” en mysterie toe te voegen. Verder heb ik het ondergoed van de modellen ingekleurd zodat dit extra opvalt en past bij de andere felle kleuren die gebruikt worden in de poster.

Campagne Funky Spunky